Is Donald Trump uw ideale challenger salesman?

IS DONALD TRUMP UW IDEALE CHALLENGER SALESMAN?

Stel: U piekert over de groei en denkt: we kunnen wel wat meer handel gebruiken! Maar ja, waar vind ik die topverkoper dan?

Net op dat moment meldt zich bij u iemand met een bijzonder kapsel, die op zoek is naar een sales functie in uw bedrijf.
De sollicitant stelt zich voor als…Donald J. Trump…

Is hij de man die komende maandag bij u als verkoper mag beginnen?

Wat u ook denkt van de Amerikaanse verkiezingen en Trump als president, in Amerika heeft ‘The Donald’ de reputatie van een rasverkoper. Misschien dat zijn gedachtegoed u niet meteen aanspreekt, enige effectiviteit als verkoper kunnen we hem niet ontzeggen.

Want zijn gedrag kan dan wel laakbaar zijn en zijn bescheidenheid geen deugd (“my IQ is one of the highest”), maar toch weet hij steeds alle aandacht naar zich toe te trekken en op een handige manier mensen voor zich te winnen. Trump stemmers blijven hem steunen, ondanks de vele foute beweringen en tegenstrijdigheden.

Volgens Politifact is maar 4% van wat Trump zegt ‘waar’ (in vergelijking Clinton 23%). Maar liefst 35% van wat Trump zegt wordt door Politifact bestempeld als ‘onwaar’ (Clinton 11 %) en dan 18% ‘totaal onwaar’ (Clinton 2%).

Hoe kan iemand toch zo populair zijn? Lag het aan Hillary of is er toch iets dat we van Trump kunnen leren?

In een reeks van artikelen worden de sales technieken van Trump onder de loep genomen.

Wat doet Trump als hij spreekt?

  1. Onvermoeibaar blijven aanprijzen:
    Een van de technieken die Trump voortdurend toepast is ‘puffing’, opscheppen over dat wat geboden wordt. Ieder hotel van Trump is werkelijk fantastisch, zijn golfbanen zijn geweldig uitdagend en de campagne loopt helemaal super.
    Iedereen heeft natuurlijk door dat deze claims niet waargemaakt kunnen worden. Maar net als reclame is daarmee is niet gezegd dat we dat we niet zullen kopen.
  2. Focus verleggen wanneer het lastig wordt:
    Op enig moment werd het onvermijdelijk dat Trump moest toegeven dat Obama – anders dan hij tot dan toe had beweerd – toch wel in Amerika geboren was. Zijn persconferentie begon met gedecoreerde militairen die Trump prezen en een uitgebreide lofzang op het Trump hotel. Waarna Trump uiterst kort meedeelde: “Obama was born in the United States, period”.
  3. Persoonlijke relaties onderhouden met diegene die je wilt beïnvloeden:
    Met enige regelmaat selecteert Trump een krantenartikel dat hem bevalt. Dit wordt uitgeprint, voorzien van persoonlijke aantekeningen, om het vervolgens terug te sturen aan de journalist die het schreef. De tactiek is erop gericht om ‘top of mind’ te blijven bij de journalisten en het nieuws te blijven.
  4. De koper uitdagen:
    Veel van wat Trump zegt is controversieel en roept actie en reactie op. Trump is bij uitstek de ‘challenger salesperson’, die zich niet focust op de wensen van de klant, maar de problemen uitvergroot die moeten worden opgelost.
  5. Durven werkelijk anders te zijn dan alle anderen.
    Hoeveel mensen durven, net als Trump, werkelijk het verschil te maken? Trump zegt: “if you don’t like politicians, I am the complete opposite of one,”
  6. Eenvoudige tekst en duidelijke accenten aanbrengen in je taalgebruik.
    Ook al denken we dat Trump authentiek is en uit zijn hart spreekt, uit analyse blijkt dat Trump heel goed heeft nagedacht over wat hij zegt en hoe hij spreekt. Evan Pushak van Nerdwriter fileerde de repliek van Trump op de vraag van een interviewer: “Is het on-amerikaans en verkeerd om mensen te discrimineren op basis van religie?”. Zonder antwoord te geven op deze gesloten vraag houdt Trump een betoog, met de volgende elementen:

    • Jip-en-Janneke taalgebruik:
      in een betoog van 220 woorden gebruikt Trump 172 woorden van één lettergreep (78 %) en 39 woorden twee lettergrepen (17%). Slechts 2 woorden hebben 4 lettergrepen. Daarmee spreekt Trump op het niveau van kinderen in groep 6, in de leeftijd dus van negen en tienjarigen. Hij is daarmee de meest toegankelijke spreker van alle kandidaten uit de voorrondes van de verkiezingen.
    • Herhaling:
      Trump herhaalt steeds belangrijke woorden en zinnen, zoals ‘probleem’, ‘oorzaak’, ‘kijk wat er is gebeurd in Parijs’.
    • Resonerende woorden:
      Trump maakt desnoods kromme zinnen, om steeds te kunnen eindigen met een woord dat blijft hangen, bijvoorbeeld “We moeten weten wat is de oorzaak”

     

 

 

Misschien vindt u Trump een gladde autoverkoper met een twijfelachtige reputatie; een flink deel van de Amerikanen is wel enthousiast en heeft op hem gestemd.

Hoe we ook over hem denken, hij is een geharnaste, goed getrainde verkoper die doelbewust beïnvloedingstijlen hanteert en ze met succes toepast.

Trump maakt duidelijk dat je met goed getrainde verkooptechniek en vechtlust nog steeds heel ver kunt komen als je een product aan de man wilt brengen.

Bronnen
Forbes: Nomination Of A Salesman: Donald Trump’s Odd And Dangerous Personal Insecurities, 21 juli 2016
CNBC: Why Trump gets away with huge lies and Clinton gets trashed for little fibs, 19 september 2016
Inc.: Donald Trump- The World’s Greatest Salesman? 2 december 2015
Nerdwriter: How Donald Trump Answers A Question, 30 december 2015

MEER WETEN OVER onze programma’s

Ga naar Executive Education