Commercie & de Circulaire Economie

hoe de circulaire economie te integreren in de commercie van een organisatie

  • Duur
  • 3 dagen
    8:30 - 17:30
  • Locatie
  • omgeving Utrecht
    locatie volgt
  • Taal
  • Nederlands
  • Investering
  • € 2250,- pp, excl. BTW

De kern van de 3 daagse masterclass:

Commercie & de Circulaire Economie | het gedachtegoed van de Circulaire Economie: wat is het? | de 3 pijlers van de Circulaire Economie uitgediept | Circulaire Economie: van strategisch naar operationeel| hoe als persoonlijke verkoper en commerciële afdeling de Circulaire Economie in de commercie te incorporeren? | waardecreatie voor klanten aan de hand van de Circulaire Economie

Inhoud

We zien steeds vaker dat duurzaamheid voor (sales en marketing van) een organisatie niet zozeer een uniquesellingpoint is, maar een hygiëne factor die deel uit moet maken van de te verkopen waardeproposities. Oftewel: als je bijvoorbeeld niet voldoende kunt aantonen dat je aangesloten bent bij een specifiek duurzaamheidslabel, ben je ‘out of business’.

Het is dan een knock-outcriterium geworden, zoals bijvoorbeeld het veiligheidscertificaat VCA dat in sommige sectoren is, evenals het kwaliteitsmanagementsysteem ISO 90001 dat in andere sectoren is. Ook in dat geval zal commercie oplettend moeten zijn, alleen nu dus om simpelweg kans te maken om opdrachten te scoren.

Veel commerciële organisaties en commerciële professionals worstelen met uitdagingen rondom duurzaamheid. Veel mensen vragen zich af wat duurzaamheid voor hen precies inhoudt en hoe ze zich bij deze trend moeten aansluiten. Het onderwerp duurzaamheid kent immers vele gezichten. Want gaat het nou over aansluiting bij een specifiek label, zoals we hierboven naar refereerden? Of gaat het om een duidelijke eigen MVO-visie, CO2-reductie, inzet voor Cradle2Cradle, Social Return, lokale betrokkenheid, of nog andere invullingen van duurzaamheid? En hoe vult de commerciële organisatie dat specifiek voor haar situatie in?

Zijn duurzaamheidsinitiatieven vooral ‘windowdressing’, het volgende initiatief van wat slimme marketing- en communicatiemensen en moeten commerciële professionals het zelf ook zo behandelen? Is maatschappelijke winst een primair doel aan het worden, naast economische winst? Of zijn profit, people en planet daadwerkelijk te combineren?

We zien dat het gedachtegoed van de Circulaire Economie antwoorden geeft op deze vragen. En hoewel het goed mogelijk is dat de term zelf als buzz woord aan een trend onderhevig is. Het gedachtegoed van de Circulaire Economie is ”here to stay”:

Recent grootschalig onderzoek geeft een even optimistisch als verbluffend antwoord op de vraag of duurzaamheid geld oplevert. De potentiële netto materialen kostenbesparing van duurzaamheid in de EU tot 2025, wordt geschat op 630 miljard euro (artikel Towards the Circulair Economy). Dit vraagt nieuwe manieren van denken. Dit vereist reactie vanuit commercie.

Voor wie is dit relevant?

De masterclass is bestemd voor iedereen die zich mede- verantwoordelijk voelt om de circulaire economie binnen zijn of haar organisatie een plaats te schenken.

Resultaat

Resultaat van de masterclass

  • Bekend met de trends & ontwikkelingen binnen de circulaire economie;
  • Kennis van vruchtbare integratie mogelijkheden van de circulaire economie binnen uw commercie;
  • Vanaf morgen aan de slag om met de circulaire economie verder uit te bouwen, en daarnaast uw commerciële resultaten te verbeteren.

 

"The circular economy is here to stay"

"It is going to turn around businessmodels, the story of customer value delivery of marketingcomunication and sales departments will change completely"

Direct inschrijven